Kehitysehdotus #5577
Asiakastunnuksen lukitustieto SIP2:ssa
0%
Kuvaus
Jos asiakas antaa PIN-koodinsa liian monta kertaa väärin, asiakastili menee lukkoon Kohassa. Tämä ei kuitenkaan välity automaateille, vaan automaatille päin asia ilmoitetaan aina vääränä PIN-koodina, mikä on virheellistä viestintää:
64 00020220818 093542000000010001000100000001AOOUPK|AA564A****|AE****|BLY|CQN|CC11.99|BD****|BE****|PB****|PC****|PIY|AFGreetings from Koha. -- Invalid password|PA1|AY8AZB584
CQ-kenttä = valid patron password = N. Näin asiakkaalle ilmoitetaan väärää tietoa. Tunnushan voi olla lukittu jo aikaisemmin, ja vaikka PIN-koodi olisi oikein, asiakkaalle kuitenkin tulee tieto että se olisi väärin. Tämä saa asiakkaat vain yrittämään kirjautumista yhä uudelleen, jolloin tilanne turhauttaa kaikkia osapuolia - asiakasta ja tilannetta selvittävää henkilökuntaa.
Tieto pitäisi saada tulemaan samalla tavalla kuin asiakastilin ollessa vanhentunut, ja AF-kenttään selite esim. "Account locked" tai vastaavaa:
64YYYY 00020220818 093604000000000007000100000000AOOUPK|AA564A****|AE****|BLY|CQY|BV0.1|CC11.99|BD****|BE****|PB****|PC****|PIN|AFGreetings from Koha. PATRON EXPIRED -- Patron owes 0.10|PA1|AY6AZB020
Tuossa 64-viestin alussa olevat neljä Y-kirjainta ovat lainaus-, uusinta-, recall- ja varauskiellot (charge, renewal, recall, hold privileges denied). Lisäksi AF-kentän tieto "PATRON EXPIRED" kertoo logia tutkivalle heti, että tili on vanhentunut, kun näitä tilanteita selvitellään jälkikäteen. CQ-kentässä on Y eli PIN-koodi on ollut oikein.
Jos tässä tilanteessa – tili vanhentunut - antaa lisäksi väärän PIN-koodin, automaatti ilmoittaa sen vääränä PIN-koodina, koska se on tässä olennaista ja saa myös todennäköisesti asiakkaan reagoimaan. Kahta eri tietoa ei pystytä asiakkaalle automaatilla kertomaan, mutta CQ-kenttä on N ja kumpikin asia päätyy logille AF-kenttään, josta sekin selviää logia tutkivalle:
64YYYY 00020220818 104315000000000007000100000000AOOUPK|AA564A****|AE****|BLY|CQN|BV0.1|CC11.99|BD****|BE****|PB****|PC****|PIN|AFGreetings from Koha. PATRON EXPIRED -- Patron owes 0.10 -- Invalid password|PA1|AY8AZA93D
Vastaavat tiedot pitäisi saada myös tilin lukittumistilanteessa.
Faktuaalisesti asiakkaan kannalta tilanne on sama, oliko tili vanhentunut vai lukittu, se vaatii joka tapauksessa henkilökunnan toimia. Tässä YYYY-tilanteessa asiakkaalle voidaan myös näyttää automaatilla viesti, joka kehottaa olemaan yhteydessä henkilökuntaan. Nyt sitä ei pystytä tekemään, koska väärän PIN-koodin ja tilin lukittumisen välillä ei ole SIP-viestinnässä mitään eroa.
Historia
#1
Updated by Anneli Österman 9 kuukautta ago
Koha-Suomen asiantuntijaryhmän päätös 16.1.2023: Tutkitaan korjausta ja tarjotaan mahdollinen ratkaisu yhteisölle.