Projekti

Yleinen

Profile

Kehitysehdotus #5577

Asiakastunnuksen lukitustieto SIP2:ssa

Lisännyt Piia Semenoff 5 kuukautta sitten. Päivitetty 13 päivää sitten.

Tila:
Uusi
Prioriteetti:
Normaali
Nimetty:
-
Luokka:
Automaatit
Kohdeversio:
-
Alku:
18. Elokuuta 2022
Määräaika:
% Tehty:

0%

Arvioitu aika:
Yhteyshenkilö:
Tiketti Bugzillassa:
Votes: 0

Kuvaus

Jos asiakas antaa PIN-koodinsa liian monta kertaa väärin, asiakastili menee lukkoon Kohassa. Tämä ei kuitenkaan välity automaateille, vaan automaatille päin asia ilmoitetaan aina vääränä PIN-koodina, mikä on virheellistä viestintää:

64 00020220818 093542000000010001000100000001AOOUPK|AA564A****|AE****|BLY|CQN|CC11.99|BD****|BE****|PB****|PC****|PIY|AFGreetings from Koha. -- Invalid password|PA1|AY8AZB584

CQ-kenttä = valid patron password = N. Näin asiakkaalle ilmoitetaan väärää tietoa. Tunnushan voi olla lukittu jo aikaisemmin, ja vaikka PIN-koodi olisi oikein, asiakkaalle kuitenkin tulee tieto että se olisi väärin. Tämä saa asiakkaat vain yrittämään kirjautumista yhä uudelleen, jolloin tilanne turhauttaa kaikkia osapuolia - asiakasta ja tilannetta selvittävää henkilökuntaa.

Tieto pitäisi saada tulemaan samalla tavalla kuin asiakastilin ollessa vanhentunut, ja AF-kenttään selite esim. "Account locked" tai vastaavaa:

64YYYY 00020220818 093604000000000007000100000000AOOUPK|AA564A****|AE****|BLY|CQY|BV0.1|CC11.99|BD****|BE****|PB****|PC****|PIN|AFGreetings from Koha. PATRON EXPIRED -- Patron owes 0.10|PA1|AY6AZB020

Tuossa 64-viestin alussa olevat neljä Y-kirjainta ovat lainaus-, uusinta-, recall- ja varauskiellot (charge, renewal, recall, hold privileges denied). Lisäksi AF-kentän tieto "PATRON EXPIRED" kertoo logia tutkivalle heti, että tili on vanhentunut, kun näitä tilanteita selvitellään jälkikäteen. CQ-kentässä on Y eli PIN-koodi on ollut oikein.

Jos tässä tilanteessa – tili vanhentunut - antaa lisäksi väärän PIN-koodin, automaatti ilmoittaa sen vääränä PIN-koodina, koska se on tässä olennaista ja saa myös todennäköisesti asiakkaan reagoimaan. Kahta eri tietoa ei pystytä asiakkaalle automaatilla kertomaan, mutta CQ-kenttä on N ja kumpikin asia päätyy logille AF-kenttään, josta sekin selviää logia tutkivalle:

64YYYY 00020220818 104315000000000007000100000000AOOUPK|AA564A****|AE****|BLY|CQN|BV0.1|CC11.99|BD****|BE****|PB****|PC****|PIN|AFGreetings from Koha. PATRON EXPIRED -- Patron owes 0.10 -- Invalid password|PA1|AY8AZA93D

Vastaavat tiedot pitäisi saada myös tilin lukittumistilanteessa.

Faktuaalisesti asiakkaan kannalta tilanne on sama, oliko tili vanhentunut vai lukittu, se vaatii joka tapauksessa henkilökunnan toimia. Tässä YYYY-tilanteessa asiakkaalle voidaan myös näyttää automaatilla viesti, joka kehottaa olemaan yhteydessä henkilökuntaan. Nyt sitä ei pystytä tekemään, koska väärän PIN-koodin ja tilin lukittumisen välillä ei ole SIP-viestinnässä mitään eroa.

Historia

#1 Updated by Anneli Österman 13 päivää ago

Koha-Suomen asiantuntijaryhmän päätös 16.1.2023: Tutkitaan korjausta ja tarjotaan mahdollinen ratkaisu yhteisölle.

Vie Atom PDF