Projekti

Yleinen

Profile

Bugi #5101

Kyyti: Koha ei anna tulostaa varauskuittia automaattiin palauttamisen jälkeen Kotkassa ja Haminassa

Lisännyt Jarmo Tikka 6 kuukautta sitten. Päivitetty 5 kuukautta sitten.

Tila:
Suljettu
Prioriteetti:
Korkea
Nimetty:
-
Luokka:
Automaatit
Kohdeversio:
-
Alku:
15. Marraskuuta 2021
Määräaika:
% Tehty:

0%

Arvioitu aika:
Yhteyshenkilö:
Votes: 2

Kuvaus

Koha ei anna kuitteja Kotkan ja Haminan palautusautomaattiin palautetuille varatuille kirjoille, jotka ovat menossa muihin toimipisteisiin.

Kun automaattiin palautetun varatun niteen palauttaa Kohassa, tulee vain ilmoitus:

Eli aivan kuin niteellä ei olisi varauksia, vaikka on.

Jos saman niteen palauttaa tietokoneella laittamatta sitä ensin automaattiin, tulee normaalit valinnat:

Jostain syystä Kouvolan pääkirjaston automaatilla ei ole vastaavaa ongelmaa, vaikka sekä Kotkassa, Haminassa että Kouvolassa on Mikroväylän automaatti. Mikroväylä on kuitenkin
vakaasti sitä mieltä, että ongelma ei voi olla automaatissa, koska se lähettää kuulemma vain yhden saman koodin rajapintaan.

Automaattiin palautetut niteet saavat Kouvolassa hieman erilaisen tilan kuin Kotkassa ja Haminassa. Kouvolan automaatilla tilaksi tulee sama kuin Kotkassa tietokoneella palauttaessa, eli tätä vastaava:

Kotkassa ja Haminassa automaatti laittaa niteet tilaan:

Jos niteen palauttaa ja varauksen vahvistaa ensin tietokoneella, sen jälkeen automaattiin palauttaminen ei enää sotke nidettä ja palauttamisen jälkeen voi tulostaa kuitin normaalisti.

Erilaisten palautustestien lisäksi kokeilimme vääntää AutomaticItemReturn-asetuksen pois päältä, että niteet eivät menisi kuljetustilaan automaattisesti. Asetusmuutoksesta huolimatta varatut niteet menivät Kotkassa kuljetustilaan, eikä Koha reagoinut vieläkään niteen palauttamiseen tietokoneella. Kouvolassa asetusmuutos vaikutti odotetusti ja niteet jäivät saatavana-tilaan.

Ongelma on suht työllistävä, koska joudumme tarkastamaan jokaisen varauksen kohdekirjaston ja kirjoittamaan sen lapulle kuljetusta varten.

Palautus_automaatilla.png (2,81 KB) Palautus_automaatilla.png Jarmo Tikka, 15. Marraskuuta 2021 09:22
Tila_automaatista.png (3,19 KB) Tila_automaatista.png Jarmo Tikka, 15. Marraskuuta 2021 09:22
Kouvolan_tila.jpg (18,8 KB) Kouvolan_tila.jpg Jarmo Tikka, 15. Marraskuuta 2021 09:27
Palautus_tietokoneella2.png (16,5 KB) Palautus_tietokoneella2.png Jarmo Tikka, 15. Marraskuuta 2021 09:37
5243
5245
5246
5247

Historia

#1 Updated by Mikko Liimatainen 6 kuukautta ago

Vaskissa sama ongelma näyttäisi tulevan Salon palautusluukun kanssa. Palautusluukku on aivan uusi Mikroväylän laite, joka on otettu käyttöön vasta 12.11. ja otettu pois käytöstä 13.11. tämän ongelman johdosta. Muissa laitteissa tätä ongelmaa ei meidän tietääksemme esiinny.

#2 Updated by Jarmo Tikka 6 kuukautta ago

Ehtisikö joku tutkia tätä? Ongelma on varsin työllistävä, kun jokaisen varatun niteen kohdekirjasto pitää tarkastaa erikseen ja kirjoittaa käsin kuitti.

#3 Updated by Christer Skog 6 kuukautta ago

Jarmo Tikka kirjoitti:

Erilaisten palautustestien lisäksi kokeilimme vääntää AutomaticItemReturn-asetuksen pois päältä, että niteet eivät menisi kuljetustilaan automaattisesti. Asetusmuutoksesta huolimatta varatut niteet menivät Kotkassa kuljetustilaan, eikä Koha reagoinut vieläkään niteen palauttamiseen tietokoneella. Kouvolassa asetusmuutos vaikutti odotetusti ja niteet jäivät saatavana-tilaan.

Kokeilitko tyhjentää välimuistin ja historian? Onko käytös samaa muilla selaimilla? Eli, jos normaalisti käytössä Chrome, niin tuleeko sama ongelma Firefoxilla?

#4 Updated by Lari Strand 6 kuukautta ago

  • Tila changed from Uusi to Työn alla

Ongelmia aiheuttaville automaateille on lisätty määritys no_alert="0" automaattipalvelinkonfiguraatioihin.
Jossain tapauksessa tämän arvon muuttaminen oli ratkaissut automaattien toiminnassa esiintyneitä ongelmia.
Kokeillaan, josko tämä asetus poistaisi ongelmat.

Automaattipalvelimet käynnistyvät uusiksi yön aikana ja asetus tulee silloin voimaan (eli 23.11.). Ilmoitelkaa, oliko vaikutusta.

#5 Updated by Jarmo Tikka 6 kuukautta ago

Christer Skog kirjoitti:

Kokeilitko tyhjentää välimuistin ja historian? Onko käytös samaa muilla selaimilla? Eli, jos normaalisti käytössä Chrome, niin tuleeko sama ongelma Firefoxilla?

On kokeiltu välimuistin tyhjentämistä ja eri selaimia. Ei auttanut.

#6 Updated by Jarmo Tikka 6 kuukautta ago

Lari Strand kirjoitti:

Ongelmia aiheuttaville automaateille on lisätty määritys no_alert="0" automaattipalvelinkonfiguraatioihin.
Jossain tapauksessa tämän arvon muuttaminen oli ratkaissut automaattien toiminnassa esiintyneitä ongelmia.
Kokeillaan, josko tämä asetus poistaisi ongelmat.

Automaattipalvelimet käynnistyvät uusiksi yön aikana ja asetus tulee silloin voimaan (eli 23.11.). Ilmoitelkaa, oliko vaikutusta.

Tämä ei valitettavasti purrut. Ongelma jatkuu.

#7 Updated by Christer Skog 5 kuukautta ago

Tämä ei valitettavasti purrut. Ongelma jatkuu.

Millaisia tuloksia tuli Kouvolan SIP-tunnuksella, vai onko tämä vielä kokeilematta?

#8 Updated by Jarmo Tikka 5 kuukautta ago

Christer Skog kirjoitti:

Tämä ei valitettavasti purrut. Ongelma jatkuu.

Millaisia tuloksia tuli Kouvolan SIP-tunnuksella, vai onko tämä vielä kokeilematta?

Ei vaikuttanut mitään.

#9 Updated by Lari Strand 5 kuukautta ago

Kouvolan SIP2-viesteissä ei kulje mitään tietoja viestiosiossa AP. Viestin osa päättyy näiden kirjainten jälkeen. Haminassa viesti jatkuu määrityksellä APHamina_IPP01|.
SIP2-parametrista AP sanotaan SIP2-viestin rakenteen kuvauksessa field: currentLocation, ID:AP , Description: Unsupported.
Kyseisen kentän läsnäolo voi olla nyt ongelmana.

Kotkan automaatilla ei myöskään ole viestikenttää AY. Kouvolan (tällä hetkellä kaikki luukut käyttävät vielä samaa tunnusta) ja Haminan automaattien viesteissä kenttä löytyy.
Kenttä on checksum-kenttä, jonka toinen tehtävä on ylläpitää juoksevaa numeroa jotta automaatin viestit ja vastaukset pysyisivät järjestyksessä. Tämänkin voisi tarkistaa, vaikuttaako asiaan ja jos ei vaikuta, ominaisuus saisi olla käytössä kaikilla automaateilla.

Mirkoväylään otettu yhteyttä.

#10 Updated by Lari Strand 5 kuukautta ago

  • Tila changed from Työn alla to Ratkaisu ehdotettu

Automaattiasetukset muutettu automaatteihin ongelmallisen viestikentän osalta (kenttä jätetty tyhjäksi).

#11 Updated by Jarmo Tikka 5 kuukautta ago

  • Tila changed from Ratkaisu ehdotettu to Suljettu

Lari Strand kirjoitti:

Automaattiasetukset muutettu automaatteihin ongelmallisen viestikentän osalta (kenttä jätetty tyhjäksi).

Tämä auttoi. Olemme nyt vuorokauden käsitelleet automaattiin palautettuja varauksia ongelmitta sekä Kotkassa että Haminassa. Kiitos ongelman sitkeästä selvittelystä!

Vie Atom PDF