Projekti

Yleinen

Profile

Tukipyyntö #4973

Vaski: Ei-suomalaiset numerot matkapuhelin-kentässä

Lisännyt Anni Rajala 25 päivää sitten. Päivitetty 12 päivää sitten.

Tila:
Työn alla
Prioriteetti:
Normaali
Nimetty:
Luokka:
Asiakastiedot
Kohdeversio:
-
Alku:
8. Heinäkuuta 2021
Määräaika:
% Tehty:

0%

Arvioitu aika:
Yhteyshenkilö:
Votes: 0

Kuvaus

Vaskissa on konversiossa siirtynyt ulkomaisia puhelinnumeroita ja joukossa voi olla asiakkaita, joilla on saapumisilmoituksen lähetystavaksi valittu tekstiviesti tai valinnaksi muutetaan jossain vaiheessa tekstiviesti. Nykyisen operaattorin kanssa on kuitenkin määritelty niin, että tekstiviestejä lähetetään ainoastaan suomalaisiin numeroihin ja näin on määritetty ValidatePhoneNumber-järjestelmäasetukseenkin joten uutta asiakasta lisättäessä tai tietoja muokattaessa ulkomaista numeroa ei enää hyväksytä.

Mitäköhän näille olisi järkevää tehdä? Voiko numeroita ajatella siirrettävän lankapuhelin-kenttään, jotta numerot säilyisivät mutta tekstiviestejä ei lähtisi? Vai pitäisikö numerot siivota kokonaan pois?

Historia

#1 Updated by Anneli Österman 25 päivää ago

Puhelinnumerojen siirtoskriptiä lanka- ja matkapuhelinnumero-kenttiin voitaneen tässä käyttää pohjana ja siirtää ulkomaiset numerot lankapuhelinkenttään.

En välttämättä poistaisi asiakkaalta kysymättä puhelinnumeroja kokonaan, ettei tule vahingossa tehtyä tietoturvaloukkausta. Varsinkin, jos ne eivät ole selkeästi virheellisiä numeroita. Teidän kannaltahan ne on vain väärässä kentässä.

"Henkilötietojen tietoturvaloukkauksella tarkoitetaan tapahtumaa, jonka seurauksena henkilötietoja tuhoutuu, häviää, muuttuu, henkilötietoja luovutetaan luvattomasti tai niihin pääsee käsiksi taho, jolla ei ole käsittelyoikeutta." (Lähde Oulun kaupungin intra)

Siirto toiseen kenttään ei hävitä tietoja, joten se lienee turvallista. Mutta päättäkää itse, miten haluatte toimittavan. :)

#2 Updated by Anni Rajala 25 päivää ago

Säilyttäminen toisessa kentässä on ehdottomasti parempi jos lankapuhelinkenttään voidaan kerta siirtää tiedot. :)

Jos asiakkaalla on valittuna tekstiviesti ja matkapuhelinkentästä poistuu numero ajossa niin mitä viestiasetukselle tapahtuu?

#3 Updated by Lari Strand 17 päivää ago

  • Nimetty set to Lari Strand

#4 Updated by Lari Strand 17 päivää ago

  • Tila changed from Uusi to Työn alla

#5 Updated by Lari Strand 17 päivää ago

Anni Rajala kirjoitti:

Säilyttäminen toisessa kentässä on ehdottomasti parempi jos lankapuhelinkenttään voidaan kerta siirtää tiedot. :)

Jos asiakkaalla on valittuna tekstiviesti ja matkapuhelinkentästä poistuu numero ajossa niin mitä viestiasetukselle tapahtuu?

Jos sms-viestiasetus on päällä ja sms-viestinumero siiretään lankapuhelinkenttään, ei siitä aiheudu muuta kuin merkintä lokeihin viestien ajon yhteydessä.
Luon juuri skriptiä noiden käsittelyyn.
Logiikka olisi tämä:
Jos lankanumerokentässä ja sms-viestikentässä on identtinen ei-suomalainen matkapuhelinnumero, sms-viestikenttä tyhjennetään.
Jos kännykkänumerokentässä ja sms-viestikentässä on identtinen ei-suomalainen matkapuhelinnumero, sms-viestikenttä tyhjennetään.
Jos ei-suomalainen matkapuhelinnumero löytyy sms-viestikentästä, se siirretään ensisijaisesti lankanumerokenttään. Jos lankanumerokenttä on käytössä, siirretään numero
matkapuhelinkenttään, jos se on tyhjä.
Muuten sms-viestikenttä jää ennalleen, jos lankanumero- ja mobiilinumerokentät ovat varattuina.

Noin ei ainakaan mitään tietoa pääse katoamaan.

Kuulostaako loogiselta? Skripti tuottaa lokin, josta näkee mitä se meinaisi muuttaa. Voisin lähettää sen sinulle hyväksyttäväksi, jonka jälkeen skripti voisi ajaa muutokset läpi jos näyttää olevan ok.

#6 Updated by Lari Strand 14 päivää ago

Mobiilikenttään numeron siirtäminen ei käy, sillä tämän jälkeen asiakkaan tietoja muokattaessa kenttä herjaisi vääränlaisesta mobiilinumerosta (tapauksia ei ollut tosin montaa, jossa numero pitäisi siirtää mobiilikenttään). Tuli mieleeni, että onko sille jotakin estettä jos tekisi niin, että ulkomaisen tekstiviestinumeron kohdatessa asiakkaalta otettaisiin vain pois ruksi/asetus "tekstiviesti" (jolla määritetään lähtevätkö tekstiviestit)?

#7 Updated by Lari Strand 14 päivää ago

Ja jos mobiilinumerokentässä on jo ei-suomalainen numero, niin asiakkaan tietojen muokkauksen yhteydessähän numero pitäisi saada viimeistään poistettua (herjaa "syötä käypä puhelinnumero"). Mitä tällaisille tapauksille pitäisi tehdä? Siirtää lankanumerokenttään jos on vapaa, tai jos numerot ovat identtiset, poistaa mobiilikentästä ja muutoin jättää huomioimatta?

#8 Updated by Anni Rajala 12 päivää ago

Pohdiskelimme asiaa täällä ja tuo mietintäsi "ulkomaisen tekstiviestinumeron kohdatessa asiakkaalta otettaisiin vain pois ruksi/asetus "tekstiviesti"" kuulostaisi oikeastaan aika hyvältä ratkaisulta. Tapahtuuko siinä käytännössä niin, että ei edes yritä lähettää tekstiviestinä ilmoitusta vaan ottaa ensin rastin pois ja lähettää ilmoituksen sitten sähköpostina/kirjeenä?

Vaikka numero jää tietoihin, ei tekstiviestivalinnan lisääminen takaisin tietoja muokkaamalla taida onnistua ilman että puhelinnumeron muuttaa kelvolliseen muotoon. Minusta numerot voisi siinä tapauksessa jättää nykyisille paikoilleen ja niitä korjailla sitten käsin sitä mukaa kun ko. asiakkaita tulee asiakaspalvelussa vastaan. Vaskin sisällä voimme vielä ohjeistaa henkilökuntaa kelvollisista kännykkänumeroista.

Vie Atom PDF