Projekti

Yleinen

Profile

Tukipyyntö #4395

Varausten noutoilmoitukset

Lisännyt Anneli Österman 23 päivää sitten. Päivitetty 21 päivää sitten.

Tila:
Uusi
Prioriteetti:
Normaali
Nimetty:
-
Luokka:
Viestit
Kohdeversio:
-
Alku:
5. Toukokuuta 2020
Määräaika:
% Tehty:

0%

Arvioitu aika:
Yhteyshenkilö:
Votes: 0

Kuvaus

Pääkäyttäjien viikkopalaverissa 5.5.2020 päätettiin toimia odottamassa olevien noutovarausten kanssa seuraavasti:

  • pääkäyttäjät ottavat talteen SQL-raportilla asiakkaat, joille on odottamassa varauksia, joiden viimeinen noutopäivä on 1.6.2020. Sitä varten on olemassa ohjeet wikissä.
    • pääkäyttäjät (tai joku heidän valtuuttama) lähettää kirjeenä ja sähköpostina lähtevät viestit ohjeen mukaisesti.
    • sms-viesteistä päätetään myöhemmin
  • jokainen kimppa kommentoi tähän tikettiin, kun on ottanut tiedot ylös
  • jokainen kimppa kuittaa tähän tikettiin, päivän ja kellonajan, mitä vanhemmat viestit merkitään viestijonossa (time_queued) lähetetyiksi/epäonnistuneiksi
  • tämän jälkeen kehittäjät merkitsevät viestijonossa (message_queue) lähetetyiksi/epäonnistuneiksi (sent tai failed) ne HOLD-tyyppiset (letter_code) viestit, joiden luontipäivä ja kellonaika (time_queued) ovat vanhempia kuin kimpan ilmoittama päivämäärä ja kellonaika.

Historia

#1 Updated by Päivi Knuutinen 22 päivää ago

Vaarassa 1.4.2020 ja sen jälkeen noutopäiväksi on tullut oikeanlainen kesäkuun päivä. 31.5. muodostuneilla ilmoituksilla noutopäivä on toukokuulla eli siis vanha. Tiedostot otettu talteen.

#2 Updated by Reetta Pihlaja 22 päivää ago

Siilinjärvellä, jos nyt oikein tulkitsin, validit viestit alkoivat syntyä 2.4. noin klo 14: klo 13.41 noutopäivä on 1.6., klo 14.51 noutopäivä on 9.6.

Tiedot on tallessa. Lähes kaikki ovat sms-viestejä, printtejä ja sähköposteja vain ykköskappaleita. Sms-palveluntarjoaja on Link Mobility, jos en ole muistanut sitä kertoa.

Asiakkaita joilla on noutopäivällä 1.6. olevia varauksia meillä on kaikissa pisteissä yhteensä <100 eli saadaan tieto tavalla tai toisella asiakkaille perille. Autossa SII_AU ja Vuorelassa SII_VU on vähän omia käytäntöjään :)

#3 Updated by Anneli Österman 22 päivää ago

Toimintasuunnitelma SMS-viestien osalta:

  • pääkäyttäjät ottavat samalla talteen myös ne asiakkaat, joille olisi lähdössä tekstiviesti-ilmoitus 1.6.2020 noudettavissa olevasta varauksesta. Ohje löytyy wikistä
  • pääkäyttäjät (tai joku kimpasta) laatie kimpalle sopivan vakiomuotoisen viestin, joka lähetetään sitten asiakkaille
  • kimpat miettivät aikataulun, milloin heidän viestit lähetetään
  • pääkäyttäjät toimittavat kehittäjille myöhemmin ilmoitettavalla tavalla puhelinnumerot, vakioviesti ja lähetysaikataulu. Jos viestejä pitää jaksottaa esim. kirjastojen eri aikaisen aukeamisen vuoksi, jakakaa puhelinnumerot valmiiksi haluamallanne tavalla eriin. Apuna voi käyttää excelin suodatus-toimintoa (eli suodattaa näkyville esim. tietyn kirjaston ilmoitukset ja poimia sitten niiden puhelinnumerot).
  • jos mahdollista, pyrkikää kuitenkin jaksottamaan viestejä mahdollisimman vähän, jotta viestien lähettämisestä ei tule kokopäivätyötä. Myöskin virheenmahdollisuudet lisääntyy, kun asioita pilkotaan.

Ohjeet on lähetetty kimppojen pääkäyttäjille myös sähköpostitse.

#4 Updated by Tuomas Kunttu 22 päivää ago

Kyytissä näyttää olevan sama aikataulu kuin Siilinjärvellä. Viimeinen, jossa noutopäivä on 1.6. on lähtenyt 2.4. klo 13:56 ja ensimmäinen, jossa on noutopäivä 10.6. on lähtenyt 2.4. klo 14:10. Eli jakokohtana on 2.4. klo 14:00.

Hiukan tässä selvittelyssä hämäsi, kun jos vain katsoi raportin content-kohtaa, niin siinä olevaan noutopäivään ei voinut luottaa, koska se oli muutettu tuota jakokohtaa edeltävällä ajalla siihen 1.6. (vaikka se alunperin olisi ollut vaikka 10.6.)

Raportit on nyt otettu talteen.

#5 Updated by Anneli Österman 21 päivää ago

Katin kanssa tuossa hoksattiin, että asiakastiedothan kannattaa ottaa talteen vasta mahdollisimman lähellä lähetysajankohtaa, koska asiakkaat lainaavat varauksiaan ja asiakkaiden määrä listalla vähenee sitä mukaa, kun he käyvät lainaamassa varauksia, joiden viimeinen noutopäivä on 1.6.2020. Heille ei tietenkään kannattaisi lähettää koosteviestiä.

Tässä pitää kuitenkin huomioida se, että viestijonon pending-tilaisia ei saa muuttaa sent/failed-tilaan ennen kuin asiakastiedot on otettu talteen, koska sen jälkeen raportti ei "toimi" (koska ei välttämättä ole viestejä, joihin liittyvillä asiakkailla olisi 1.6. noudettavia varauksia).

Jäljelle jääviä viestejä taas ei voi lähettää ennen kuin vanhat on laitettu sent/failed-tilaan.

Käytännössä nyt pitäisi jokaisen kimpan saada päätettyä se hetki, jolloin he ottavat asiakkaat talteen, jonka jälkeen kehittäjä laittaa tässä tiketissä kerrotun mukaista ajankohtaa vanhemmat viestit sent/failed-tilaan ja mahdollisesti käynnistää viestinnän.

Olisiko meillä tarpeen pitää palaveri Jitsissä tämän osalta lähiaikoina? Mukaan myös kehittäjät.

Vie Atom PDF