Projekti

Yleinen

Profile

Bugi #4373

Ilmoitukset ja kuitit, varauskuitti (HOLD_SLIP): viestipohjaan valitut osoitetietoarvot eivät tulostu kuitille

Lisännyt Katri Sillgren 2 kuukautta sitten. Päivitetty noin 2 kuukautta sitten.

Tila:
Odottaa
Prioriteetti:
Normaali
Nimetty:
-
Luokka:
Viestit
Kohdeversio:
-
Alku:
26. Maaliskuuta 2020
Määräaika:
% Tehty:

0%

Arvioitu aika:
Yhteyshenkilö:
Votes: 0

Kuvaus

Kuittipohjaan valittavissa olevat osoitetietoarvot eivät tulostu varauskuitille (HOLD_SLIP):
borrowers.address
borrowers.zipcode
borrowers.city

Testasin Sähköposti-viestityypissä, jota varauskuiteissa käytetään.


Liittyvät tapahtumat

liittyy Palaute - Koha-Suomi - Kehitysehdotus #4366: Kehitysehdotus, kirjastoauton varaukset: uusi arvo noutopysäkki valintamahdollisuudeksi varauksiinOdottaa24. Maaliskuuta 2020

Historia

#1 Updated by Pasi Korkalo 2 kuukautta ago

  • liittyy Kehitysehdotus #4366: Kehitysehdotus, kirjastoauton varaukset: uusi arvo noutopysäkki valintamahdollisuudeksi varauksiin added

#2 Updated by Pasi Korkalo 2 kuukautta ago

Periaateessa kysymyksessä on "bugi", mutta en lähtökohtaisesti kannata asiakkaan luottamuksellisten tietojen tulostamista järjestelmästä. Lisää tähän liittyen tiketin #4366 alla.

#3 Updated by Pasi Korkalo 2 kuukautta ago

Voisikohan tässä toimia sen sijaan raportti jonka avulla kirjastoautojen väki voisi helposti tsekata mitä varauksia kannattaa ottaa reitille mukaan? Raportilla varmaankin riittäisi pelkkä kadunnimi ja postinumero. Raportti olisi aina salasanan ja käyttäjätunnuksen takana ja sisältäisi asiakkaista vain juuri sen verran tietoa kuin käsillä olevan tehtävän kannalta on välttämätöntä (aineiston valinta mukaan kirjastoauton reitille). Joka tapauksessahan se valinta on tehtävä ennen kirjastoauton lähtemistä reitilleen. Osoitetiedoilla ei kai oikeastaan ole merkitystä enää siinä vaiheessa kun auto on jo kierroksellaan ja aineistot mukana.

#4 Updated by Katri Sillgren 2 kuukautta ago

Pasi Korkalo kirjoitti:

Voisikohan tässä toimia sen sijaan raportti jonka avulla kirjastoautojen väki voisi helposti tsekata mitä varauksia kannattaa ottaa reitille mukaan?

Onko jo idea, minkätyylinen raportti olisi? Näppärästi tulisi mukaanotettavat olla tarkistettavissa.
Tiedustelen tätä kirjastoautojen väeltä, kun se on mahdollista. Palaan tähän myöhemmin, kun elo ja meno palautuu ennalleen.

#5 Updated by Pasi Korkalo 2 kuukautta ago

Katri Sillgren kirjoitti:

Onko jo idea, minkätyylinen raportti olisi? Näppärästi tulisi mukaanotettavat olla tarkistettavissa.
Tiedustelen tätä kirjastoautojen väeltä, kun se on mahdollista. Palaan tähän myöhemmin, kun elo ja meno palautuu ennalleen.

Otamme toiveita vastaan ;) Mitä haluaisitte siihen?

#6 Updated by Pasi Korkalo 2 kuukautta ago

Pikainen hahmotelma:

https://koha.helle-kirjastot.fi:8443/cgi-bin/koha/reports/guided_reports.pl?reports=2011&phase=Run%20this%20report

Liekö varaustunnus raportilla tarpeen? Ehkä ei? Siellä on mukana henkilöiden nimiä, joten ne pitäisi ainakin sitten raportilta pudotella pois. Mieluummin toimittaisiin tässä nidetietojen pohjalta jos suinkin mahdollista. Riittäisikö reitille mukaan otettavien niteiden valintaan pelkästään postinumerotieto? Yksilöikö se reitin riittävästi vai tarvitaanko mukaan myös kadunnimi?

Hiukan houkuttaisi väsätä semmoiset auktorisoidut arvot, jossa tietyt postinumerot/kadunnimet mäpättäisiin tietyn "reitin" (esimerkiksi RASBU1, Raaseporin kirjastoauton reitti 1) alle ja tuolla raportilla näytettäisiin sitten vain se reittitieto. Arvojen ylläpito voisi kuitenkin reittien muuttuessa ehkä olla työlästä ja se vaatisi sitten sen että asiakkaiden osoitetiedot on ehdottomasti kirjoitettu oikein. Silloin raportti kuitenkin saataisiin toimimaan siten, että sen ajovaiheessa valitaan "Raaseporin kirjastoauto on nyt lähdössä reitille 1" ja se sanoisi suoraan että "Nämä varatut niteet ota mukaan". Täsmälleen niiden asiakkaiden varaukset, jotka sen reitin varrella asuvat.

#7 Updated by Katri Sillgren 2 kuukautta ago

Pasi Korkalo kirjoitti:

Pikainen hahmotelma:

https://koha.helle-kirjastot.fi:8443/cgi-bin/koha/reports/guided_reports.pl?reports=2011&phase=Run%20this%20report

Liekö varaustunnus raportilla tarpeen? Ehkä ei? Siellä on mukana henkilöiden nimiä, joten ne pitäisi ainakin sitten raportilta pudotella pois. Mieluummin toimittaisiin tässä nidetietojen pohjalta jos suinkin mahdollista. Riittäisikö reitille mukaan otettavien niteiden valintaan pelkästään postinumerotieto? Yksilöikö se reitin riittävästi vai tarvitaanko mukaan myös kadunnimi?

Hiukan houkuttaisi väsätä semmoiset auktorisoidut arvot, jossa tietyt postinumerot/kadunnimet mäpättäisiin tietyn "reitin" (esimerkiksi RASBU1, Raaseporin kirjastoauton reitti 1) alle ja tuolla raportilla näytettäisiin sitten vain se reittitieto. Arvojen ylläpito voisi kuitenkin reittien muuttuessa ehkä olla työlästä ja se vaatisi sitten sen että asiakkaiden osoitetiedot on ehdottomasti kirjoitettu oikein. Silloin raportti kuitenkin saataisiin toimimaan siten, että sen ajovaiheessa valitaan "Raaseporin kirjastoauto on nyt lähdössä reitille 1" ja se sanoisi suoraan että "Nämä varatut niteet ota mukaan". Täsmälleen niiden asiakkaiden varaukset, jotka sen reitin varrella asuvat.

Kiitos mietinnöistä ja raporttihahmotelmasta :)

Hellessä on nyt 3 kirjastoautoa (Loviisa, Porvoo, Raasepori).
Reittien osoitteiden mahdollista mäppäystä varten pitäisi kirjastoautojen väeltä saada tieto, osuuko sama pysäkin osoite useammalle päivälle. Samat pysäkkiosoitteet voisi mäpätä hieman eri nimillä.

Porvoossa neljä aikataulua: parilliset ja parittomat viikot koulu- ja iltavuoroineen.
https://www.porvoo.fi/kirjastoauto

Loviisassa kaksi aikataulua: parilliset ja parittomat viikot
https://www.loviisa.fi/wp-content/uploads/2019/11/Tidtabell-01.11.2019.pdf

Raaseporissa päiväkohtaisia aikatauluja viikonpäivästä riippuen 2-4
https://www.raasepori.fi/vapaa-aika/kirjasto/aukioloajat-ja-yhteystiedot/kirjastoauton-aikataulut/

--- Kommenttiini viilausta ---

Ai niin, eihän eri reittien mahdollisista samoista osoitteista tarvitsisi välittää, kun osoitetiedot mäpätään omien reittiensä alle ;)

#8 Updated by Katri Sillgren 2 kuukautta ago

Tuli vielä mieleen, että reittiosoitteet hakuperusteena -tavan puutteena on se, että varanneen asiakkaan osoite ei välttämättä tärppää reittiosoitteeseen...

#9 Updated by Pasi Korkalo 2 kuukautta ago

Katri Sillgren kirjoitti:

Tuli vielä mieleen, että reittiosoitteet hakuperusteena -tavan puutteena on se, että varanneen asiakkaan osoite ei välttämättä tärppää reittiosoitteeseen...

Se on toki totta, käytännössä silloin pitäisi mäpätä kaikki tietyn alueen kadut joilla on asiakkaita ja se lienee kyllä mahdotonta. Äkkiä katsoen pelkällä postinumerollakin voitaisiin kenties pärjätä.

#10 Updated by Katri Sillgren 2 kuukautta ago

Pasi Korkalo kirjoitti:

Katri Sillgren kirjoitti:

Tuli vielä mieleen, että reittiosoitteet hakuperusteena -tavan puutteena on se, että varanneen asiakkaan osoite ei välttämättä tärppää reittiosoitteeseen...

Se on toki totta, käytännössä silloin pitäisi mäpätä kaikki tietyn alueen kadut joilla on asiakkaita ja se lienee kyllä mahdotonta. Äkkiä katsoen pelkällä postinumerollakin voitaisiin kenties pärjätä.

Sama postinumero osuu varmasti useammalle eri reitille.. ongelmakohta tuossa?
Mahdollisesta samasta osoitteesta eri reiteillä sittenkin haittaa, koska itse varaukseen ei liity tarkempaa reittitietoa/reitin auktorisoitua arvoa.

#11 Updated by Pasi Korkalo 2 kuukautta ago

Katri Sillgren kirjoitti:

Sama postinumero osuu varmasti useammalle eri reitille.. ongelmakohta tuossa?
Mahdollisesta samasta osoitteesta eri reiteillä sittenkin haittaa, koska itse varaukseen ei liity tarkempaa reittitietoa/reitin auktorisoitua arvoa.

Ei se välttämättä ole ongelma vaikka sama postinumero liittyisi useampaankin reittiin, ei ole mitään erityistä syytä miksi niin ei saisi olla. Lähinnä ongelmaksi voi muodostua jos postinumeroalue on alueellisesti hyvin laaja ja kirjastoauto on eri reiteillä kokonaan eri puolilla sitä. Silloin varauksia voidaan ottaa aika ajoin kyytiin väärälle(kin) reitille.

#12 Updated by Katri Sillgren noin 2 kuukautta ago

Pasi Korkalo kirjoitti:

Katri Sillgren kirjoitti:

Sama postinumero osuu varmasti useammalle eri reitille.. ongelmakohta tuossa?
Mahdollisesta samasta osoitteesta eri reiteillä sittenkin haittaa, koska itse varaukseen ei liity tarkempaa reittitietoa/reitin auktorisoitua arvoa.

Ei se välttämättä ole ongelma vaikka sama postinumero liittyisi useampaankin reittiin, ei ole mitään erityistä syytä miksi niin ei saisi olla. Lähinnä ongelmaksi voi muodostua jos postinumeroalue on alueellisesti hyvin laaja ja kirjastoauto on eri reiteillä kokonaan eri puolilla sitä. Silloin varauksia voidaan ottaa aika ajoin kyytiin väärälle(kin) reitille.

Niin, juurikin tuo, että kirjastoauton eri reiteillä saatetaan pysähtyä samalla postinumeroalueella. Lisäksi asiakas saattaa vierailla pysäkillä, jonka postinumero ei ole sama kuin asiakkaan. Tai pysäkillä, joka ei kuulu samalle reitille kuin asiakkaan postinumero.
Miten ihmeessä kirjastoautoissa tiedetäänkään ottaa nyt oikeat varaukset matkaan :)

#13 Updated by Pasi Korkalo noin 2 kuukautta ago

Katri Sillgren kirjoitti:

Niin, juurikin tuo, että kirjastoauton eri reiteillä saatetaan pysähtyä samalla postinumeroalueella. Lisäksi asiakas saattaa vierailla pysäkillä, jonka postinumero ei ole sama kuin asiakkaan. Tai pysäkillä, joka ei kuulu samalle reitille kuin asiakkaan postinumero.
Miten ihmeessä kirjastoautoissa tiedetäänkään ottaa nyt oikeat varaukset matkaan :)

Kallinen ehdotti toissapäiväisessä kehittäjäpalaverissa kirjastoauton reittitiedon kertovan asiakasmääreen lisäämistä kirjastoautojen asiakkaille. Se voisi kenties olla hyvä tapa saada homma pelaamaan näppärästi. Ainakin alkuvaiheessa homma voitaisiin kenties hoitaa kirjastoautossa asioinnin yhteydessä tai ehkä asettaa reittitiedot paikalleen osoitetietojen perusteella ja pyytää asiakkaita autossa asioidessaan muuttamaan reittitietoa tarvittaessa.

Tällä tosin ei voitaisi huomioida sitä tilannetta, että asiakas asioikin satunnaisesti muulla pysäkillä kuin mitä hänen tiedoissaan on määritelty. Toisaalta jos edelleen palataan tiketin alkuperäiseen aiheeseen, niin asiakkaan osoitetietojen näyttäminen varauskuitilla ei toki myöskään pure noihin poikkeustilanteisiin.

Periaatteessa raportti korvaa jo nykymuodossaankin kuitille tulostettavat osoitetiedot.

#14 Updated by Katri Sillgren noin 2 kuukautta ago

Pasi Korkalo kirjoitti:

Katri Sillgren kirjoitti:

Niin, juurikin tuo, että kirjastoauton eri reiteillä saatetaan pysähtyä samalla postinumeroalueella. Lisäksi asiakas saattaa vierailla pysäkillä, jonka postinumero ei ole sama kuin asiakkaan. Tai pysäkillä, joka ei kuulu samalle reitille kuin asiakkaan postinumero.
Miten ihmeessä kirjastoautoissa tiedetäänkään ottaa nyt oikeat varaukset matkaan :)

Kallinen ehdotti toissapäiväisessä kehittäjäpalaverissa kirjastoauton reittitiedon kertovan asiakasmääreen lisäämistä kirjastoautojen asiakkaille. Se voisi kenties olla hyvä tapa saada homma pelaamaan näppärästi. Ainakin alkuvaiheessa homma voitaisiin kenties hoitaa kirjastoautossa asioinnin yhteydessä tai ehkä asettaa reittitiedot paikalleen osoitetietojen perusteella ja pyytää asiakkaita autossa asioidessaan muuttamaan reittitietoa tarvittaessa.

Tällä tosin ei voitaisi huomioida sitä tilannetta, että asiakas asioikin satunnaisesti muulla pysäkillä kuin mitä hänen tiedoissaan on määritelty. Toisaalta jos edelleen palataan tiketin alkuperäiseen aiheeseen, niin asiakkaan osoitetietojen näyttäminen varauskuitilla ei toki myöskään pure noihin poikkeustilanteisiin.

Periaatteessa raportti korvaa jo nykymuodossaankin kuitille tulostettavat osoitetiedot.

Kiitos Kallisen Pasille ideasta :)
Onko asiakasmääreen paikaksi ajatuksena käyttää jo asiakastietoihin kuuluvaa, nyt käyttämättömänä olevaa kenttää kenttänimimuutoksella? Saako pysäkkitiedot asiakastietoihin valittaviksi auktorisoiduiksi arvoiksi vai kirjoitetaanko pysäkkitieto itse? Saako pysäkkitiedon tulostumaan varauskuitille? Ja mikä ettei saapumisilmoitukseen myös? Tästä iloa myös silloin, kun asiakas aikoo asioida muulla kuin omalla pysäkillä - huomannee pyytää noudettavan aineiston ei_omalle_pysäkkivuorolle.

#15 Updated by Pasi Korkalo noin 2 kuukautta ago

  • Tila changed from Uusi to Odottaa

Siirrämme keskustelun tänne: https://tiketti.koha-suomi.fi/boards/4/topics/131 Merkitsen tiketin odottaa-tilaiseksi.Siirrämme keskustelun tänne: https://tiketti.koha-suomi.fi/boards/4/topics/131 Merkitsen tiketin odottaa-tilaiseksi.

#16 Updated by Pasi Korkalo noin 2 kuukautta ago

Katri Sillgren kirjoitti:

Onko asiakasmääreen paikaksi ajatuksena käyttää jo asiakastietoihin kuuluvaa, nyt käyttämättömänä olevaa kenttää kenttänimimuutoksella? Saako pysäkkitiedot asiakastietoihin valittaviksi auktorisoiduiksi arvoiksi vai kirjoitetaanko pysäkkitieto itse? Saako pysäkkitiedon tulostumaan varauskuitille? Ja mikä ettei saapumisilmoitukseen myös? Tästä iloa myös silloin, kun asiakas aikoo asioida muulla kuin omalla pysäkillä - huomannee pyytää noudettavan aineiston ei_omalle_pysäkkivuorolle.

Siirtäisitko kommenttisi tuonne foorumille niin jatketaan siellä :)

#17 Updated by Katri Sillgren noin 2 kuukautta ago

Pasi Korkalo kirjoitti:

Katri Sillgren kirjoitti:

Onko asiakasmääreen paikaksi ajatuksena käyttää jo asiakastietoihin kuuluvaa, nyt käyttämättömänä olevaa kenttää kenttänimimuutoksella? Saako pysäkkitiedot asiakastietoihin valittaviksi auktorisoiduiksi arvoiksi vai kirjoitetaanko pysäkkitieto itse? Saako pysäkkitiedon tulostumaan varauskuitille? Ja mikä ettei saapumisilmoitukseen myös? Tästä iloa myös silloin, kun asiakas aikoo asioida muulla kuin omalla pysäkillä - huomannee pyytää noudettavan aineiston ei_omalle_pysäkkivuorolle.

Siirtäisitko kommenttisi tuonne foorumille niin jatketaan siellä :)

Jep. Kommentti siirretty.

Vie Atom PDF