Kehitysehdotus #4212
Myöhästymismuistutusten lähettäminen eri aikoihin
0%
Kuvaus
Ainakin varatulla aineistolla tai esim. pikalainoilla olisi tarve, että myöhästymismuistutus eräpäivän jälkeen lähtisi asiakkaalle aikaisemmin kuin muista (normaaleista) lainoista (Vaarassa normaali aika 1. karhulle 21 vrk). Olisiko tällainen mahdollista kohtuullisella vaivalla vai onko ihan mahdoton ajatus?
Liittyvät tapahtumat
Historia
#1
Updated by Katri Sillgren yli 3 vuotta ago
Tämä hyvä!
Myöhästymisilmoitus saisi lähteä heti, kun varattu aineisto tai pikalaina-kokoelman aineisto on myöhässä.
#2
Updated by Päivi Knuutinen yli 3 vuotta ago
Juuri tuota mekin haluaisimme, että karhu lähtisi heti eräpäivän jälkeen tietyissä tilanteissa.
#3
Updated by Anneli Österman yli 3 vuotta ago
- liittyy Kehitysehdotus #1798: Erillismuistutus myöhässä olevasta varatusta aineistosta added
#4
Updated by Päivi Knuutinen yli 3 vuotta ago
Äh, yritin hakea vastaavaa tikettiä, mutta en löytänyt. Ihmettelin kyllä, etteikö missään vaiheessa ole tehty mitään tikettiä asiasta. No, tämä on edelleen hyvin ajankohtainen ongelma.
#5
Updated by Katri Sillgren yli 3 vuotta ago
Ehdotuksen tapa lisännee/parantanee kysytyn aineiston kiertoa :)
#6
Updated by Kodo Korkalo yli 3 vuotta ago
Osan tästä voisi luultavasti toteuttaa kohtuullisella vaivalla, tosin varsinainen toteutustapa vaatii hieman pohtimista. Palautuskehotusten lähettely on kyllä joka tapauksessa tällä hetkellä remontissa (katso esimerkiksi #1011).
Ensimmäisenä herää kysymys mitenkä toimitaan esimerkiksi varatun aineiston palautuskehotusten kanssa? Eli jos meillä on nimeke x, johon kohdistuu 1 varaus. Meiltä on lainassa vaikka nyt 10 nidettä tätä nimekettä ja viisi niistä on myöhässä. Ryhdytäänkö siinä vaiheessa kyselemään kaikkia viittä nidettä takaisin? Mitenkä sitten jos meillä olisikin jossain kirjastoyksikössä hyllyssä varauksen täyttävä nide? Lähetettäisiinkö palautuskehotus silloinkin? Tämä on se luultavasti kohtuullisella vaivalla tehtävissä oleva osuus.
Pika- ja lyhytlainojen käsittely eri tavalla menisi melko mutkikkaaksi. Tällä hetkellä palautuskehotusten lähettäminen määritellään asiakaslajikohtaisesti. Lisäparametroitavuus tähän (aineistolaji, kokoelma, hyllypaikka jne.) tarkoittaisi sitä että meillä olisi taas yksi jumalaton matriisi, jossa sitten pilkuntarkasti parametroitaisiin, että tälle ja tälle asiakaslajille palautuskehotus lähetetään näin ja näin siinä ja siinä tapauksessa. Varsin hulppea määrä lisää koodia ja sen jälkeen hirmuinen parametrointityö olisi edessä. Sen jälkeen ihmeteltäisiin sitten kimppa ja kirjasto kerrallaan että miksiköhän ne nyt milläkin tavalla lähtee :D Tähän en äkkipäätä ryhtyisi. Eikä muuten myöskään lähennä meitä yhteisökoodin suuntaan...
#7
Updated by Kodo Korkalo yli 3 vuotta ago
- Tila changed from Uusi to Kommentoitu
#8
Updated by Katri Sillgren yli 3 vuotta ago
Pasi Korkalo kirjoitti:
Osan tästä voisi luultavasti toteuttaa kohtuullisella vaivalla, tosin varsinainen toteutustapa vaatii hieman pohtimista. Palautuskehotusten lähettely on kyllä joka tapauksessa tällä hetkellä remontissa (katso esimerkiksi #1011).
Ensimmäisenä herää kysymys mitenkä toimitaan esimerkiksi varatun aineiston palautuskehotusten kanssa? Eli jos meillä on nimeke x, johon kohdistuu 1 varaus. Meiltä on lainassa vaikka nyt 10 nidettä tätä nimekettä ja viisi niistä on myöhässä. Ryhdytäänkö siinä vaiheessa kyselemään kaikkia viittä nidettä takaisin?
Tasapuolisuuden nimissä karhuaisin nidettä kaikilta varatun tietueen niteen lainanneilta, kun niteen laina-aika on erääntynyt.
Mitenkä sitten jos meillä olisikin jossain kirjastoyksikössä hyllyssä varauksen täyttävä nide? Lähetettäisiinkö palautuskehotus silloinkin? Tämä on se luultavasti kohtuullisella vaivalla tehtävissä oleva osuus.
Saisiko ko. myöhästymisilmoitustoiminnon huomioimaan siis sen, että on olemassa vapaa nide, joka voi täyttää tietueeseen kohdistuvan varauksen?
#9
Updated by Kodo Korkalo yli 3 vuotta ago
Katri Sillgren kirjoitti:
Saisiko ko. myöhästymisilmoitustoiminnon huomioimaan siis sen, että on olemassa vapaa nide, joka voi täyttää tietueeseen kohdistuvan varauksen?
Periaatteessa, mutta meneehän se hieman mutkikkaaksi. Yksinkertaisinta olisi tietysti vain laskea olemassaolevat kappaleet ja vähentää siitä lainassa olevat, jolloin tiedettäisin montako ei ole lainassa. Valitettavasti se ei kuitenkaan riitä, koska osa hyllyssä olevista niteistä ei täytä varausta (esimerkiksi pikalainakappaleet tai muut ei-lainata tai ei-varata -kappaleet). Periaatteessa pitäisi siis käydä nimekkeen kaikki niteet yksitellen läpi ja päättää jokaisen kohdalla erikseen voiko se nimenomainen nide täyttää varauksen vai ei. Mitenkäs sitten jos periaatteessa varauksen täyttävä nide löytyisikin hyllystä, mutta kirjasto, jossa se on paikalla ei syystä tai toisesta otakkaan nidettä kiinni varaukseen?
Esimerkiksi Outissa aktiivisia varauksia on tällä hetkellä yli 50000. Se tarkoittaisi, että aina kun palautuskehotuksia lähetellään, niin kaikkien noiden 50000 nimekkeen kaikki niteet pitäisi käydä läpi. Jos jokaisella nimekkeellä on keskimäärin 10 nidettä, niin siinä kahlattaisiin läpi puolen miljoonan niteen saatavuustiedot joka kerta. Hitaus voi olla ongelma. Palautuskehotusten lähettelyn pitäisi tietysti myös olla kiinni laina- ja maksusäännöissä, jota se ei tällä hetkellä ole. Ei kyllä ihan pieni remontti :D
--Edit--
Anneli tsekkasi, että itseasiassa nuo 50000 varausta kohdistuvat noin 13000 nimekkeeseen, eli aivan noin hurja se läpikäytävä nidemäärä ei olisi, mutta olisipa kuitenkin 130000.
#10
Updated by Anneli Österman yli 3 vuotta ago
OUTIssa aikanaan ratkaistiin tätä ongelmaa osittain siten, että ensimmäinen palautuskehotus lähetetään 7 päivää eräpäivän jälkeen kaikille lainoille. Voisiko sama ratkaisu toimia muualla?
#11
Updated by Katri Sillgren yli 3 vuotta ago
Anneli Österman kirjoitti:
OUTIssa aikanaan ratkaistiin tätä ongelmaa osittain siten, että ensimmäinen palautuskehotus lähetetään 7 päivää eräpäivän jälkeen kaikille lainoille. Voisiko sama ratkaisu toimia muualla?
Hellessä 1. myöhästymisilmoitus lähetetään 8 päivää eräpäivästä. Varatuille ja pikalainoille toiveena myöhästymisilmoituksen lähetys heti eräpäivän umpeuduttua.
#12
Updated by Anneli Österman yli 3 vuotta ago
Anneli Österman kirjoitti:
OUTIssa aikanaan ratkaistiin tätä ongelmaa osittain siten, että ensimmäinen palautuskehotus lähetetään 7 päivää eräpäivän jälkeen kaikille lainoille. Voisiko sama ratkaisu toimia muualla?
Taino, itseasiassa kun kaivelimme vanhoja viestejä, niin meillä on lähtenyt jo Pallas-aikaan ensimmäinen palautuskehotus 7 päivää eräpäivän jälkeen.
#13
Updated by Anneli Österman yli 3 vuotta ago
Jatketaanko keskustelua ja pohdintaa täällä: https://tiketti.koha-suomi.fi/boards/4/topics/97
#14
Updated by Kodo Korkalo yli 3 vuotta ago
- Tila changed from Kommentoitu to Odottaa
#15
Updated by Päivi Knuutinen yli 3 vuotta ago
Vaarassa on aina lähtenyt normaali myöhästymismuistutus (=karhu) n. 3 viikon kuluttua eräpäivästä ihan sen vuoksi, että asiakkaalle ei tule lähetettävästä karhusta lisämaksua eikä myöskään kirjaston tarvi maksaa postimaksuja paperimuistutuksista pian eräpäivän jälkeen. Yleensä niteet palautuvat viimeistään muutaman päivän kuluttua eräpäivästä.
Mitä tulee niteiden ja varausten määrään, voisiko olla niin, että karhu lähtisi, jos varauksia on ylipäätään nimekkeestä. Ei tarttis laskea, montako varausta ja montako paikalla jne.
Pika- ja lyhytlainaongelma olisi tietenkin jotenkin ratkaistava ja se voikin olla ongelmallista. Voisiko olla mahdollista, että näissä voisi virkailija valita niteet, joita karhutaan heti eräpäivän jälkeen?
#16
Updated by Katri Sillgren yli 2 vuotta ago
Tämä aihe nousi taannoin Hellessä taas esille.
Muistutin, että Kohasta lähtee sähköpostitse paitsi ennakkoilmoitus lähetyvästä eräpäivästä x päivää ennen eräpäivää, myös eräpäivämuistutus lainassa olevan niteen eräpäivänä. Ja että Hellessä on konversioihin liittyen lisätty kaikille asiakkaille nämä viestitysvaihtoehdot, kun asiakastiedossa on sähköpostiosoite.
Hellessä on myöhemmin otettu käyttöön eräpäivämuistutus tekstiviestinä -vaihtoehto. Tämä vaihtoehto lisätään asiakastietoihin asiakkaan niin halutessa. Viestitystapa on myös valittavissa Helle-Finnaan kirjautuneelle asiakkaalle asiakkaan omissa tiedoissa.
#17
Updated by Anneli Österman yli vuosi ago
- Projekti changed from Palaute - Koha-Suomi to Kehitysehdotukset
- Luokka changed from Viestit to Viestit
#18
Updated by Anneli Österman noin kuukausi ago
- Tila changed from Odottaa to Hylätty
Asiantuntijaryhmän 20.2.2023 päätös: Ei toteuteta. Tarvetta toiminnolle ei enää ole.